L?s Om TICS OG TOURETTES

Tics er ufrivillige bevægelser og lyde, der starter i barndommen. For de fleste børn er der tale om enkelte tics, der efter en rum tid helt forsvinder igen, men for en mindre del af de ramte børn fortsætter lidelsen, og der vil måske komme flere tics til.

Tics

Motoriske tics ses oftest på ansigt, hals eller skuldre som gentagende bevægelser i små muskelgrupper, men kan også opstå andre stedet på kroppen. Såfremt tics’ene sker i flere muskelgrupper på samme tid, kan de give mere voldsomme bevægelser som arm- eller benspjæt.

Sker tics i de muskler, du bruger til at tale med, kan det give vokale tics iform af ufrivillige ord eller lyde. I særlige tilfælde kan tics medføre udtalelse af bandeord eller ord med seksuelle betydninger.

Tourettes

Tourettes er en tic-lidelse. For at få diagnosen Tourettes er en af forudsætningerne, at du/dit barn skal have haft mindst 1 vokalt tic og 2 eller flere motoriske gennem minimum 1 år. Har du ikke konsulteret din læge i forbindelse med dine/dit barns Tics, vil vi klart anbefale dig at gøre det, så evt. andre sygdomme eller gener også kan kortlægges.

Lidelsen kan udvikle sig, så der kommer nye tics til, der enten erstatter eller supplerer de eksisterende. Det er desværre heller ikke ualmindeligt, at Tourettes ledsages af andre tilstande som for eksempel ADHD, angst, depression og søvnproblemer.

Behandling af tics og Tourettes

Tics kan forværres af stress og nervøsitet. De er som regel uskadelige, omend ubehagelige for dig/dit barn – især hvis de er meget synlige for omgivelserne.

Behandlingen begynder med en psykoterapeutisk samtale, hvor vi spørger ind til dig og dine tics for at afdække de bagvedliggende årsager. Vores valg af terapeutisk metode, afhænger helt af årsagerne til dine udfordringer. Under behandlingen vil vi bringe dig tilbage til de situationer som har haft betydning for dine ticsanfald. I dit underbevidste neutraliseres årsagerne, hvorefter du – stadig under hypnosen – vil opleve et liv uden tics, hvilket forstærker behandlingens efterfølgende virkning.

Efter behandlingen er du helt klar og afslappet, og du vil måske med det samme opleve, at antallet eller graden af dine tics er minimeret. Du skal forvente 3 – 4 behandlinger alt efter sværhedsgraden af dine tics.