L?s Om Spiseforstyrrelse

Spiseforstyrrelser er et voksende problem blandt unge i de vestlige lande. Det rammer især unge kvinder, men kan også opleves hos mænd og på andre alderstrin. Psykoterapi er ofte et led i behandling af spiseforstyrrelser.

En spiseforstyrrelse er en psykisk lidelse, der handler om mad og spisemønstre. Anoreksi og bulimi, der er de kendteste, indebærer en ekstrem frygt for fedme og vægtstigning. Det er årsagen til, at den syge vægtregulerer, og resultatet kan blive en livstruende undervægt.

Det er psykisk hårdt for dig, der lever med en spiseforstyrrelse. Du er dybt bekymret over dit udseende, hvorfor du har konstant fokus på din krop, og det du spiser. Du tæller sandsynligvis kalorier, og får du for mange, vil du nok kaste op eller tvinge din krop til hård motion. Du trækker dig fra andre mennesker, og du føler dig ofte helt alene i verdenen. Måske lider du oven i købet af depression eller angst udover selve spiseforstyrrelsen.

Inderst inde føler du dig ikke god nok, som du er. Derfor har du den tvangstanke, at du må lave dig om, så du kan blive perfekt. Og perfekt betyder for dig især en ting: tynd!

Behandling af spiseforstyrrelser med psykoterapi

Udover undervisning og kostplaner indgår psykoterapi ofte som et led i behandlingen af spiseforstyrrelser.

I en psykoterapeutisk samtale arbejder vi med dine tanker, følelser og problemer i forbindelse med spisning, og vi flytter dit fokus væk fra mad. Derudover hjælper vi dig med at få øje på den bagvedliggende årsag til dine tvangstanker, så vi kan få fat om roden til din sygdom.

Vi vil ofte benytte os af hypnose som et supplement til terapien. Ved hjælp af hypnoterapi kan vi nemlig få fat i nogle af de spor, sygdommen har sat i din krop, så en heling kan startes fra den vinkel også.