Kommer mænd i overgangsalderen?

De fleste mænd kender til kvindens overgangsalder fra deres egen kone, mor, søster eller andre kvindelige relationer . Kvindens overgangsalder kaldes for “menopause”, og optræder når kvindens krop begynder at producere mindre af det kvindelige kønshormon østrogen. Kvinden får ikke længere ægløsning og menstruation, og kan ikke blive gravid. Mange kvinder oplever symptomer som hedeture, humørsvingninger og manglende sexlyst.

Kan manden også komme i overgangsalderen?
Det kan han faktisk, og flere af de kropslige og mentale symptomer ligner kvindens. Dog selvfølgelig bortset fra hedeture og manglende mulighed for at blive gravid. Men humørsvingninger, dårlig nattesøvn og vægtstigning, er velkendte fænomener hos mænd i alderen fra 40 – 50. Mandens produktion af kønshormonet testosteron falder gradvist med nogle få procent om året fra slutningen af tyverne, og mange oplever herefter ændringer som f.eks. hårtab, mindre muskelmasse, mere fedt på maven, mindre energi og manglende sexlyst, uden dog at være bevidste om, at de er i overgangsalderen. Enkelte mænd går i panik og skifter konen ud med en yngre model, begynder at træne hårdt i fitnesscenteret, løbe maraton, dyrke triatlon og køber en Harley Davidson. Alt sammen for at stive selvværdet og selvtilliden af, nu hvor hårgrænsen er rykket nordpå, og tyverne er årtier siden. Mandens overgangsalder kaldes for “andropause”, og kan som kvindens i nogle tilfælde behandles med et tilskud af hormoner, eller med psykoterapi.

Mænd med et stresset liv, stort forbrug af alkohol, overvægt, diabetes 2 og andre livsstilssygdomme, oplever oftere andropausens symptomer voldsommere. Her vil en livsstilsændring helt klart være en fordel, og give manden mange flere år med en høj livskvalitet. Enkelte mænd har behov for at få tilført ekstra testosteron, og oplever du flere af de nævnte symptomer, så smut en tur forbi din læge, og hør hvad han har at sige.

På det mentale område oplever mange mænd i andropausen humørsvingninger. Når du ser en sørgelig film, triller tårerne ned af dine kinder. Du bliver nemt berørt og er mere følsom end tidligere. Måske er det for nogle mænd en positiv udvikling, idet mange ikke er gode til at vise følelser. Du bliver også berørt, når børnene flytter hjemmefra. Nu savner du pludselig de små skænderier med teenageren, rodet på værelset, og forfesterne på sønnens værelse. Der er pludselig blevet så stille, nu der kun er dig, konen og hunden tilbage i huset. Men vær blot helt rolig. Du finder hurtigt din rolle i den nye opsætning, og glæder dig på dine børns vegne. De er voksne nu og har helt naturligt brug for at finde deres egen plads i livet. Du har gjort dit, og nu skal du nyde dit liv på fulde omdrejninger – sammen med konen og hunden:-).

Har du svært ved at finde dig tilrette som mand (eller kvinde) i dit “nye liv”, så kan du måske have gavn af nogle terapeutiske samtaler og behandlinger. Vi er her for det samme.